În curând va afla toată lumea de domeniul schiabil de la Rodna, pe Valea Vinului. Ar fi a doua pârtie ce își deschide porțile în județul Bistrița-Năsăud, însă mai este mult până departe. Chiar foarte mult. De ce? Păi cine ar investi într-un proiect cu atâtea bube și hibe? Chiar Tinu Grapini, primarul Rodnei, o spune prin prezentarea proiectului „Amenajare domeniul schiabil Valea Vinului”.
Am ajuns în posesia unor documente de prezentare pentru cei care vor să investească într-o astfel de afacere. La prima vedere totul pare în regulă, asta dacă nu ar sări în ochi după primele rânduri cât de păguboasă poate fi o asemenea investiție. Aici ne referim la domeniul privat, că dacă mai face Tinuț un împrumut pentru pârtie, Rodna va fi o comună legată cu lanțuri de datorii.
Valoarea unui astfel de proiect este de 30.000.000 de euro, o sumă infimă pe cât ar trebui să fie o pârtie cât de cât decentă. Doar că pe la noi se poate și spoi ceva.
Până să vă arătăm cât de bine a știut Grapini să scoată în evidență ce jmekeră e zona în care vrea pârtie, vă lăsăm și câteva date specifice despre ce ar urma să apară pe Valea Vinului:
„Zona Beneș: Se vor realiza trei pârtii de schi (Partia 1, 2 şi 3) şi două pârtii de legătură (1-2 şi 2-3), fiecare cu o lăţime medie de 30 m, pârtia 1 având o lungime de 4.120 m, pârtia 2 având o lungime de 2.980 m, iar pârtia 3 o lungime de 3.290 m, în timp ce pârtiile de legătura 1-2 are o lungime de 880 m şi 2-3 o lungime de 1.070 m. Datele specifice sunt în tabelul de mai jos. Pârtia 1 are o suprafaţă de 12.36 ha. Aceasta suprafaţă va fi acoperită cu zăpadă artificială”, potrivit schemei de prezentare.
„Zona Seaca: Se vor realiza trei pârtii de schi (Pârtia 4, 5 şi 6), fiecare cu o lățime medie de 30 m, pârtia 4 având o lungime de 2.050 m, pârtia 5 având o lungime de 1.400 m, iar pârtia 6 o lungime de 2.530 m. Datele specifice sunt in tabelul de mai jos. Pârtia 6 are o suprafaţă de 7.59 ha. Aceasta suprafaţă va fi acoperită cu zăpadă artificială”, se mai arată în prezentare.
De unde tunuri? Nu știm, aflăm pe urmă. Și cei de la Bistrița s-au trezit că nu li-s de ajuns tunurile de zăpadă și au îngropat câțiva ani de funcționalitate pe tema asta.
Ce este deosebit de interesant la această prezentare e cum vrea Grapini să-și aducă alături partenerii de afaceri, investitorii sau… da de vine unul sau doi cu banii jos să bifăm încă un proiect de genul ăsta.
În prezentare se enumeră atât puncte forte… care, după o analiză scurtă îți dai seama că este o încadrare în ceea ce oferă deja județul, iar la punctele slabe, acolo, țineți-vă bine, se anulează toate părțile pozitive existente.
Începem cu lipsa de drumuri și infrastructură rutieră, exact ca în prezentare.
- izolarea regiunii faţă de coridoarele pan-europene de transport, lipsa unor autostrăzi, drumuri expres şi căi ferate rapide, care să asigure legătura cu polii urbani din alte regiuni şi ţări;
- gradul redus de modernizare al rețelei de drumuri, mai ales a celor judeţene şi locale/comunale şi de căi ferate, precum şi lipsa unor terminale intermodale pentru transportul de mărfuri;
- economia regională este slab dezvoltată şi puţin competitivă, în context european şi naţional şi are unul dintre cele mai reduse niveluri medii de salarizare din România, pe fondul ponderii ridicate a sectoarelor cu valoare adăugată redusă.
Pfaaai, na belea, ne putem strânge cortul și ne mutăm în altă parte. Dar nu este tot. Tinuț, finuț cum este, a considerat că mai bine-și varsă în proiectul ăsta toate doleanțele legate de regiune, locuri, economie etc. Și a făcut-o. Sunt trei oportunități pe listă, urmată de o pagină de „amenințări”, explicate la rândul lor, după cum urmează:
„Creşterea concurenţei din partea produselor din import sau din alte regiuni ale ţării; creşterea preţurilor la factorii de producţie şi scăderea competitivităţii României ca destinaţie de investiții, precum şi a produselor româneşti pe pieţele externe și cadrul legislativ şi instituţional complex, instabil, inflexibil, necorelat (mediu, agricultură, urbanism şi amenajarea teritoriului, economie şi fiscalitate, energie etc.); vizibilitatea redusă a României pe plan internaţional”.
Sper că a convins pe toată lumea că e de băgat niște bani în pârtie, că o să-i scoată investitorul când se face litrul de motorină 3 lei cu tot cu acciză.