spot_imgspot_img
AcasăAdministrațieBeclean – primul oraș SMART din Transilvania: fiecare proiect implementat are componente...
spot_img

Articole noi

Beclean – primul oraș SMART din Transilvania: fiecare proiect implementat are componente inteligente

Se vorbește tot mai mult de SMART în domeniul investițiilor, în special cele cu finanțare europeană. Oardea este dată ca exemplu mai peste tot, însă a mai apărut o localitate care începe să atragă priviri din ce în ce mai multe, mai atente și de multe ori cu invidie: BECLEAN, județul Bistrița-Năsăud.

Becleanul este cunoscut ca fiind un nod de cale ferată important al regiunii. Folclorul românesc i-a și dedicat o melodie în acest sens, „Drumul Gării din Beclean” fiind un „hit” regăsit în tolba unor nume importante ca Ion Dolănescu și Tiberiu Ceia sau Dinu Iancu Sălăjanu.

Venind ușor către „epoca” contemporană, găsim Becleanul în dreptul exemplelor legate de investițiile în turism, în special în cele legate de turismul de masă administrat de stat! Da, de statul Român, cel care a „reușit” performanța negativă de a ignora zone, altădată perle turistice, precum Herculane. Figa, cartier al Becleanului, a reușit să se înscrie pe o listă scurtă a punctelor de interes, devenind o atracție „aqua” prin complexul construit de către administrația orașului Beclean. Despre Figa, însă, vom vorbi într-un material separat, căci merită o atenție separată, mai ales că urmează declararea acesteia ca stațiune de interese local.

Revenind la „Drumul Gării din Beclean”, respectiv la infrastructura acestui mic oraș transilvănean, trebuie precizat faptul că orașul de pe Someș este poziționat pe drumul european ce leagă Transilvania de Moldova, respectiv Cluj-Napoca de Suceava, astfel că tranzitarea acestei localități este una greoaie, extrem de greoaie în anumite momente.

Nicolae Moldovan se află la al șaselea mandat de primar, fiind de fiecare dată reales fără probleme legate de „șansele” electorale. Primarul Becleanului este un tip jovial, destul de tânăr pentru numărul de mandate. A „bătut” 50 de ani, din care peste 20 îi are bifați la Primărie.

Moldovan ne-a declarat într-un interviu că toate proiectele aflate în implementare, nu puține, au componente SMART, ceea ce face ca Becleanul să fie cotat ca primul oraș (non-municipiu) SMART din Transilvania, fapt subliniat tocmai de cei care gestionează fondurile europene în această zonă, respectiv Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest.

Drumul Gării din Beclean este doar o denumire generică a unui proiect, sau mai bine zis parte au unui proiect mai mare, mai cuprinzător. Este vorba de un proiect de mobilitate urbană, primul de acest fel accesat în România, care cuprinde, pe lângă reabilitarea infrastructurii stradale, elemente smart ce au ca scop fluidizarea traficului, aceasta fiind una dintre problemele majore ale Becleanului. Aici avem componenta smart care se referă la semaforizarea inteligentă a intersecțiilor din oraș. Vă pot spune că vom avea peste 60 de semafoare dedicate, în sensul că fiecare tip de mobilitate va avea semaforizarea proprie: mașinile semafoarele lor, pietonii semafoarele lor, dar și bicicliștii cu semafoarele dedicate.

Toate aceste semafoare vor fi gestionate inteligent dintr-un centru de comandă ultramodern. Mai mult, la intrările principale din oraș vor fi montate niște tabele electronice smart, comandate tot din același centru inteligent de comandă, care vor afișa tot timpul gradul de încărcare al traficului și variantele optime pe care un șofer le are la dispoziție pentru a tranzita, să zicem, Becleanul. Știu că pare de domeniul SF-ului, dar sunt elemente implementabile și foarte atent introduse în acest proiect de mobilitate urbană”, ne-a declarat Nicolae Moldovan.

Pe lângă aceste elemente smart legate de semaforizare și implicit fluidizare a traficului prin cel mai aglomerat oraș din județ din acest punct de vedere, Becleanul va avea și o structură proprie, evident tot smart, de gestionare a mijloacelor de transport în comun. Este vorba de un parc auto de autobuze electrice, un depou complet utilat, stații de autobuz și stații de încărcare a autobuzelor.

Toate autobuzele vor fi gestionate smart din acel centru de comandă, fiind legate inteligent atât de centrul de comandă cât și de stațiile de autobuz, stații care vor fi dotate cu panouri ce vor afișa inclusiv timpii de sosire a unui autobuz în stația respectivă, dar și numărul de locuri disponibile.

Autobuzele vor ajunge la Beclean în zilele următoare, iar proiectul, în valoare de 5 milioane de euro, se va finaliza în acest an. Acesta mai cuprinde și instalarea unui sistem, evident SAMRT, de iluminat public cu LED-uri, dar și realizarea de alei pietonale, piste de biciclete și mai multe spații verzi.

Data de finalizare a proiectului „Drumul Gării din Beclean” este de 21 iunie 2021, iar valoarea totală a proiectului este de 22.857.445,98 lei, din care valoare nerambursabilă POR 2014-2020 este de 22.384.026,67 lei.

Un alt proiect SMART al Becleanului este Grădinița „Albă ca Zăpada”, un proiect-pilot realizat după un model japonez, proiect despre care ne rezervăm dreptul de a vorbi într-un material separat.

De asemenea, unul dintre cele mai așteptate proiecte ale orașului de pe Someș este centura orașului, o centură ca va veni în sprijinul proiectelor de mobilitate urbană deja aflate în implementare pentru o fluidizare cât mai bună a traficului în zonă, un proiect aflat deja în stadiu avansat, fiind în zona licitațiilor pentru stabilirea proiectantului și a constructorului.

Centura Becleanului are ca termen de finalizare, conform primarului Nicolae Moldovan, data de 31 decembrie 2023, o dată pe care doar scepticii o mai contestă, așa cum contestă majoritatea proiectelor aflate în plină desfășurare la Beclean.

COMENTARII

Latest Posts

Nu rata